Yritysten muuttuvat televiestintätarpeet

 

Technology center with fiber optic equipment

Oli kyse sitten kirjekyyhkyistä tai savumerkeistä, ihmiskunnalla on aina ollut tarve viestintään pitkistä välimatkoista huolimatta. Nykyään televiestinnällä eli kaukoviestinnällä tarkoitetaan sähköistä viestintää, jonka varhaisin muoto oli jo kaksi vuosisataa sitten kehitelty lennätin. Tätä analogista viestintää täydentämään tulivat radio, puhelin ja televisio, kunnes internetin synty aiheutti sähköisen viestinnän digitaalisen vallankumouksen 1990-luvun alussa.

Kuten on ollut kautta aikojen, on nykyisessäkin viestinnässä eli tietoliikenteessä olennaista paitsi tiedon ja informaation välittäminen, myös yhteisen ymmärryksen luominen. Tämä onkin haasteellisinta missä tahansa ihmisten välisessä kommunikaatiossa. Pääosassa eivät siis ole näppärät laitteet vaan se, miten ne toimivat ihmisten ja yritysten hyväksi.

Televiestinnän kasvavat markkinat

Koska suuri osa yritysten toimintaa tapahtuu televiestinnän avulla, oli kyse sitten yrityksen sisäisestä kommunikaatiosta tai esimerkiksi tuotteiden mainonnasta, on televiestinnästä tullut tärkeä osa maailmantaloutta, ja sen osuus vain kasvaa vuosi vuodelta.

Valtava osa kaupankäynnistä tapahtuu nykyään verkossa, ja verkkomainontaan saatetaan käyttää suurin osa yrityksen mainosbudjetista. Tämä tuo tietysti mukanaan tietoturvaongelmat ja luo kysynnän tietosuojaratkaisuille ja muulle IT-osaamiselle.

On kyse sitten suurista tai pienistä ja keskisuurista yrityksistä, mielletään IT- ja televiestintäratkaisut usein yhtenä kokonaisuutena. Näillä ratkaisuilla halutaan vauhdittaa yrityksen menestymistä esimerkiksi helpottamalla rutiinitöitä ja luomalla mahdollisimman tehokas markkinointistrategia. Yleensä apuun kutsutaan televiestintään erikoistunut yritys, joka parhaimmillaan räätälöi tehokkaimman ratkaisun yrityksen tarpeisiin.

Televiestintäratkaisuja tarjoavien yritysten määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti ja saatavilla onkin kaikkea, oli tarve mikä tahansa, aina satelliittien käytöstä kuorma-autojen paikantamiseen Service Deskin luomiseen isolle konsernille. Ja jos ei ole ihan varma, mitä yritys tarvitsee, ne auttavat myös siinä, kartoittamalla aluksi yrityksen tarpeet.

Palvelukulttuurin paluu

Varsinkin pienet ja keskisuuret yritykset asioivat mielellään vain yhden toimijan, joka pystyy vastaamaan kaikkiin yrityksen tarpeisiin, kanssa. Kyse on kuitenkin ennen kaikkea ihmisistä ja tarvittava tekniikka on palvelijan asemassa. Palvelukulttuuriin kannattaakin panostaa, sillä yhä useammin asiakasyrityksen televiestintävaatimuksiin kuuluu myös aina saatavilla oleva tekninen tuki, jonka he pystyvät kokemaan sitoutuneeksi ongelmaansa.

Kuva alkuaikojen kaikkitietävästä mutta sosiaalisesti täysin hukassa olevasta it-nörttinerosta ei enää päde, tai roolille ei ainakaan ole paljoa kysyntää. Televiestintäratkaisuihin erikoistuneilta yrityksiltä vaaditaan teknisesti moitteetonta osaamista, luovuutta ratkaisujen löytämisessä, halukkuutta palvelemiseen sekä sydämellä että huumorilla ja sitoutumista asiakkaan tarpeisiin sekä kykyä näyttää se. Vaikka tekniset haasteet olisivat kuinka valtavia, tärkeintä on kuitenkin aina ihminen.

Leave a Reply