Asiat ovat edelleen siten, että lähes jokainen meistä ottaa lainaa elämänsä aikana. Lainaneuvottelut ovat kuitenkin muuttuneet aikojen saatossa. Kun aikaisemmin hakemus täytettiin pankissa ja myös kaikki neuvottelut käytiin konttorilla, ei nykyään välttämättä tarvitse edes puhua kenenkään kanssa saadakseen lainaa. Ajat ovat siis muuttuneet myös tällä saralla ja maailman digitalisoituminen näkyy jokaisen arjessa.
Tänä päivänä lainan hakeminen aloitetaan netissä. Niin tavallisilla pankeilla kuin erilaisilla rahoituslaitoksilla on käytössään nettihakemus, joka täytetään ja tunnistautumisen jälkeen lähetetään. Hakemuksen täyttämistä ja lähettämistä varten hakijalta vaaditaan siis jonkun suomalaisen pankin verkkopankkitunnuksia. Samalla tavalla toimitaan, olipa kyseessä sitten yksityisen hakema laina tai yritysrahoitus, jota haetaan toimivaltaisen henkilön toimesta. Parhaimmillaan lainapäätöksen saa välittömästi hakemuksen lähettämisen jälkeen. Minkäänlaisia neuvotteluita ei siis tarvita varsinkaan silloin, jos lainaa hakee rahoituslaitokselta. Rahoituslaitokset eivät myöskään yleensä vaadi liitteitä lainahakemuksen tueksi. Jos liitteitä vaaditaan, on kyseessä yleensä suurempi laina.
Pankkien kanssa kommunikoiminen on siis muuttunut paljon siitä, mitä se oli vielä vaikkapa kymmenen vuotta sitten. On kuitenkin selvää, että digitalisoituva maailma muuttaa myös pankkeja ja kommunikointitapoja. Se on kuitenkin ainoastaan hyvä asia ja helpottaa asiakkaan asioimista.
Täytyykö pankissa käydä lainaneuvotteluissa?
Perinteisten pankkien kohdallakin tilanne on muuttunut, mutta ne vaativat ainakin vielä, että pankissa käydään lainaneuvottelussa. Toisaalta lainaneuvottelun voi yleensä hoitaa myös puhelimitse. Toki konttorilla käyminen on kaikista vaivattominta, sillä silloin pankille voi toimittaa myös kaikki mahdolliset liitteet. Perinteiset pankit vaativat edelleen esimerkiksi verotuspäätöksen tai palkkakuittien toimittamista ennen kuin laina voidaan myöntää. Poikkeuksena tähän ovat pienet kertaluotot, jotka ovat useimmiten vain muutaman tuhannen euron suuruisia.
Pankit tietävät kuitenkin, että ihmisten arki on kiireistä. Sen vuoksi lainaneuvotteluille on pyritty keksimään monenlaisia muotoja. Konttorin perinteiset neuvottelut ja puhelinneuvottelut ovat suosittuja, mutta myös netissä pidettävä lainaneuvottelu on kasvattanut suosiotaan. Pankkivirkailijan voi nähdä nettikameran välityksellä, joten olo on kuin olisi oikeassa lainaneuvottelussa. Koska tällaiseen neuvotteluun tulee tunnistautua pankkitunnuksilla, myös se puoli hoituu samalla.
Nykyisin lainaa hakevalla on siis monia mahdollisuuksia hakea lainaa. Yhä useammat ovat kääntyneet netin rahoituspalveluiden puoleen. Varsinkin pienempien lainojen kohdalla ne ovat erittäin suosittuja ja käteviä. Toki netin rahoituslaitosten huonoihin puoliin kuuluvat pankkeja korkeammat korot, mutta siihenkin on tullut muutos. Nykyisin laki määrittää, paljonko kulutusluoton korko saa enimmillään olla. Tällainen lainakatto on siis nostanut netistä haettavien lainojen määrää entisestään. Lainakatto on ollut myös paha kilpailija perinteisille pankeille. Perinteisten pankkien on siis ollut pakko vastata rahoituslaitosten haasteeseen helpottamalla asiakkaiden asioimista pankeissa. Se onkin onnistunut hyvin. Tulevaisuudelta voidaan odottaa vieläkin rennompaa kommunikoimista. Lainan hakeminen kotisohvalta käsin onnistuu siis takuulla entistäkin helpommin tulevien vuosien aikana.