Aina ei tarvitse soittaa

Kun tarvitset jonkin alan asiantuntijaa tai muuten asiakaspalvelua, on yleensä ensimmäinen vaisto kaivaa puhelin esille ja soittaa. Näin sitä ainakin luulisi pääsevänsä nopeasti asiaan, ja se on jonkin verran virallista ilman että kuitenkaan tarvitsisi lähteä kotoaan mihinkään.

Toisaalta joku saattaa haluta kirjoittaa sähköpostia ja välttää soittamista. Monia suomalaisia suorastaan hirvittää puhelimeen puhuminen, mikä on sinänsä ymmärrettävää, sillä puhelu tulee ainakin toiselle osapuolelle ilman mitään ennakkovaroitusta, eikä tilanteesta pääse pois olematta epäkohtelias. Onneksi asiakaspalvelua saa nykyään muidenkin kanavien kautta. Puhelinsoiton ja sähköpostin lisäksi voidaan käyttää myös erilaisia pikaviestipalveluita ja sosiaalisen median alustoja. Yritykset ja muut organisaatiot käyttävät näitä jo jonkin verran ja niillä saattaa olla ihan jopa sosiaaliseen mediaan erikoistunut asiakaspalvelija.

Pikaviestipalvelut

Pikaviestipalvelut ovat näppärä tapa olla yhteydessä nykyään, kun lähes jokaisella on älypuhelin. Erilaisia pikaviestimiä on parisen kymmentä, ja niiden ominaisuudet ovat melko lailla samat, mutta jokaisella on omat parhaat puolensa, jotka kannattaa katsastaa ja valita niistä itselleen mieluisa.

Pikaviestimien, kuten WhatsAppin, Telegramin ja Signalin, kautta voi soittaa ja lähettää viestejä. Lisäksi viesteihin voi lisätä kuvia, mistä voi olla iso apu asiakkaan pulmien ratkomisessa. Lisäksi niiden kautta voidaan käytännössä aina soittaa myös videopuheluita. Yhä useammalla suomalaisella on myös puhelimessaan rajaton netti, joten pikaviestimien käyttö tulee huomattavasti halvemmaksi kuin puhelimella perinteisesti soittaminen. Monilla yrityksillä on nykyään oma yrityspuhelimeen liitetty WhatsApp-tili, jonka avulla asiakas saa yhteyden kyseisen sovelluksen kautta. Yhteydenotto käy siis samalla kanavalla kuin jo muutenkin pidät yhteyttä ystäviin ja sukulaisiin.

Somen kanavat

Monilla yrityksillä on parillakin sosiaalisen median alustalla oma sivusto, jonka voi ottaa seurantaan parilla klikkauksella. Jos esimerkiksi tarvitset apua oikeanlaisten kylpyhuonetuotteiden valintaan, voi Rörfokusin tavoittaa vaikkapa sen Facebook-sivun kautta. Siellä voi laittaa viestiä Facebookin Messenger-sovelluksella, joka toimii kuten pikaviestinpalvelukin eli voit tarvittaessa lähettää kuvan siitä, mihin jotain tiettyä tuotetta on ajateltu.

Some-kanavilla yritys myös tiedottaa aktiivisesti ajankohtaisista asioista ja tarjouksistaan. Nykyään on myös täysin mahdollista, että yritys laittaa some-kanavillaan käyntiin jonkun arvonnan, kampanjan tai julkaisee alennuskoodin, joka löytyy vain somesta. Some-kanavien etuna on se, että pystyt lähettämään viestiä omalla nimelläsi ja sinut voidaan yksilöidä. Somen kautta ei kuitenkaan kannata lähettää ihan niitä kaikkein arkaluontoisempia tietoja, mutta melko yleisluonteisia kysymyksiä voi esittää melko huoletta.

Mikäli tuntuu vaivaannuttavalta alkaa tykkäilemään kaikista mahdollisista yritysten sivuista, on siihenkin olemassa ratkaisu. Voit tykkäillä sivuista ja ottaa niitä seurantaan, mutta pystyt itse vaikuttamaan siihen, paljonko näiden sivujen sisältöä näkyy omalla sivullasi. Voit priorisoida mieleisiäsi yrityksiä, jotta niiden päivitykset näkyvät takuulla ja saat näin juuri niitä tiedotteita, joista itse olet kiinnostunut. Näitä asetuksia voi muuttaa tarvittaessa sen mukaan, mitkä ovat omat senhetkiset tarpeesi ja mieltymyksesi.

Leave a Reply